środa, 7 grudnia 2016

11 składników, które powinieneś mieć w swojej kuchni (+przepisy!)


Mam w swojej kuchni składniki bez których nie wyobrażam sobie gotowania. Pomagają mi gdy:
- wstaję rano i ledwo co patrzę na oczy- potrzebuję czegoś co da mi energii na cały poranek i nie będzie skomplikowane w przyrządzeniu
- wracam zmęczona z pracy/szkoły- potrzebuję czegoś, po co nie muszę biec do sklepu (a więc może to leżeć na mojej szafce/ w mojej lodówce długo i jest tam od dawna) i jest szybkie w przygotowaniu
- dopada mnie monotonia i mam dość jedzenia w kółko tego samego lub w taki sam sposób
- pojawią się niezapowiedziani goście
- zostaje w lodówce prawie tylko światło i nie mam siły/czasu iść do sklepu lub zbliża się koniec miesiąca
Też masz takie "kryzysowe sytuacje"? Zaproponuję Ci więc 11 składników i pomysły na nie, dzięki czemu Twoja kuchnia nie będzie nudna, a w krótkim czasie przygotujesz coś dobrego i łatwego.

1. "Coś zielonego".

Sałatki są tanie, łatwe w przygotowaniu, szybkie i dobre- a więc to czego szukamy. Możemy do nich wrzucić praktycznie wszystko, jednak potrzebujemy bazy- tak jak do makijażu. :)
Sałata, rukola, roszponka, kapusta pekińska- zawsze w mojej lodówce jest coś z tych rzeczy.
Są zdrowe, niskokaloryczne (te kalorie to "grosze"), smaczne i dają duże pole do popisu. Oczywiście zaproponuję Ci co możesz z tymi skarbami zrobić:
     -sałatka wersja nr 1 - do obiadu:
           kapusta pekińska
           por
           pomidor/rzodkiewka/papryka (co mamy w lodówce)
           ser żółty
           jogurt grecki
           1/4 jabłka
           przyprawy (sól, pieprz i co lubisz)
     Warzywa myjemy i rwiemy/kroimy według uznania. Jogurt grecki mieszamy z przyprawami i startym (jak najdrobniej!) jabłkiem (zazwyczaj do tego trafia więcej samego soku jabłka niż miąższu). Na koniec dodajemy pokrojony w cienkie, prostokątne kawałki ser i delikatnie mieszamy.

     -sałatka wersja nr 2 - samodzielna, np na kolację.
     Do tego co powyżej dodaję grzanki z ciemnego pieczywa i przysmażone kawałki kurczaka. Fajne w tej sałatce są takie ciepłe akcenty, przy okazji ser może się trochę roztopić.

Plusem w obydwu sałatkach jest to, że oprócz "czegoś zielonego" możemy dodawać dowolne warzywa, które akurat mamy w kuchni.

     -sałatka grecka
            sałata
            pomidorki koktajlowe (jeśli nie mam kroję zwykłe pomidory w kostkę- chodzi o to by nic się nic nie zmarnowało w naszej kuchni)
            filet z kurczaka
            kromki chleba (ja zawsze jem z ciemnym pieczywem)
            parmezan
            sezam
            jajko (białko)
            pomarańcza
            ocet balsamiczny, czerwona papryka
            sól, pieprz, oliwa
      Sałatę (10 liści) umyj i porwij na małe kawałki. Kurczaka marynuj w occie balsamicznym i czerwonej papryce. Kolejno posmaruj mięso (75 g) białkiem, obsyp sezamem i smaż na patelni grillowej (bez tłuszczu). Kroisz na centymetrowe kawałki. Kromkę chleba kroisz na grzanki i rumienisz na patelni. Pomidorki koktajlowe (4) kroisz na ćwiartki. Do sałaty dodaj wymieszany wcześniej sok z (połowy) pomarańczy z oliwą, solą i pieprzem, kurczaka i pomidorki. Wymieszaj i posyp grzankami i startym parmezanem.

      Ilość danych składników specjalnie podałam tylko w nawiasach, żebyś miał jakieś         rozeznanie, jednak wszystko zależy od Ciebie, i tego co lubisz.

Sałata oczywiście ma też zastosowanie jako dekoracja na talerz czy półmisek. Lubię ją również na kanapce. Możesz przyrządzić ją tradycyjnie ze śmietaną czy jogurtem greckim do obiadu.


2. Płatki owsiane.

Niepozorne płatki nie raz przydają się w naszej kuchni do "fit rozwiązań". Możesz zrobić z nich ciastka, ugotować je na mleku czy jeść zwyczajnie, tak jak ja to robię. Uwielbiam je na śniadanie, bo nie wymagają ode mnie dużo pracy. Wrzucam zwyczajnie do miski co mam pod ręką.

      Płatki owsiane na śniadanie:
      4 łyżki płatków
      garść rodzynek
      garść orzechów włoskich
      owoc (jabłko, banan, gruszka, kiwi,jagody,  truskawki- przy braku świeżych rozmrażałam)
      mleko/ jogurt naturalny (rzadko z nich korzystam przy śniadaniu, częściej sięgam po kawę Inkę)

3. Jajka.

Od razu przejdę do przykładów:
      - naleśniki (na słodko, do krokietów, z serem i pieczarkami)/ ciasto naleśnikowe
      - jajecznica
      - omlet (tutaj znów wrzucam co tylko mam w lodówce: pomidor, papryka, kalafior, brokuły czy też szynka i ser)
      - panierka
      - do wszelkich ciast

4. Filet z kurczaka.

      - sałatki podane powyżej
      - kotlety
      - gulasz (na śmietanie)
      - potrawka (z pieczarkami, na koncentracie)
      - gotowany
      - smażony "bez niczego"
      - smażony w "mojej panierce" lub własnego pomysłu (ja preferuję na patelni grillowej)
           "Moja panierka": musztarda, oliwa, kminek (w proszku), czosnek granulowany, papryka słodka, papryka ostra, sól, pieprz

5. Pieczarki.

       - zupa pieczarkowa z warzywami
       - zupa krem ( z grzankami)
       - sos do mięsa, gołąbków
       - zapiekanki
       - dodatek do pizzy
       - w naleśniku z serem żółtym/szynką
       - dodatek do "moich kotlecików" (pojawią się w punkcie 6)
       - potrawka
              "Moja potrawka na szybko":
przysmażasz na patelni pieczarki z cebulką. Po lekkim podsmażeniu zalewasz to przegotowaną wodą (ok. szklanki), dodajesz pół kostki rosołowej, ząbek czosnku (według uznania) i pokrojone pomidory. Rozrabiasz jogurt naturalny z odrobiną musztardy (jeśli chcesz gęstą konsystencję możesz dodać trochę mąki). Dodajesz ulubionych przypraw (kminek, papryka słodka, sól, pieprz). Wlewasz to do potrawki, dokładnie mieszasz i zostawiasz na chwilę na małym ogniu pod przykryciem. W efekcie pieczarki mają być miękkie (wszystko zależy ile podsmażyłeś je na początku). Podawać z pieczywem.
Robiłam to wszystko na patelni jednak z jogurtem naturalnym wychodzi to rzadkie- można więc po przysmażeniu pieczarek z cebulką przenieść się do garnka. Możesz dodać do tego kawałki kurczaka.


Jak widzicie nie wszystkie rozwiązania z pieczarkami są "fit", ale spełniają inne fajne kryteria typu: łatwość, szybkość, "coś nowego".

6. Tuńczyk (z puszki).

Na wstępie muszę zaznaczyć, że tuńczyk ma dużo rtęci i by nam nie zaszkodził, można do jeść 2 razy w tygodniu- myślę, ze i tak częściej nikt by po niego nie sięgał. Jeśli chcesz być "fit" kup ten w wodzie.

Co można zrobić z tuńczykiem:
       - na kanapkę
       - sałatka
        "Moja wersja sałatki"- 1/2 puszki tuńczyka, 1/2 torebki ryżu długoziarnistego Uncle Ben's (ma mniej kalorii niż inne), ogórek konserwowy, 1 ugotowane jajko, przyprawy
       - kotleciki
       "Moja wersja kotlecików"
              1 puszka tuńczyka
              2 gotowane ziemniaki
              pieczarki (według uznania ile i czy w ogóle się pojawią. Na początek na tą porcję dałam 5 i mi było mało)
              cebula
              czosnek
              bułka tarta
              1 jajko
              przyprawy (kminek, papryka słodka, sól, pieprz)
              Ziemniaki mogą zostać z obiadu, co jest bardzo wygodne. Ważne, byś stłukł je od razu, póki są świeże. Ja swoje kotleciki zaczęłam od pieczarek, resztę rzeczy robiłam w trakcie. Obieramy, kroimy pieczarki jak i cebulę. Szklimy ją na patelni, dorzucamy pieczarki i smażymy tak jak lubimy. W między czasie zajmujemy się tymi ziemniaczkami, miażdżymy czosnek, dodajemy tuńczyk, który musimy dobrze wymieszać z ziemniakami. Gotowe pieczarki z cebulką dodajemy do tego. Przyprawiamy i dodajemy trochę bułki tartej- tak żeby wszystko nam się kleiło. Formujemy kotleciki- z tej porcji wyszły mi spore dwa. Panierujemy w jajku i bułce i smażymy. Sama jadłam z buraczkami- możesz dać do nich jakąkolwiek surówkę. Kotleciki są sycące.


Co do czosnku i przypraw to u mnie występują takie praktycznie zawsze, bo je lubię po prostu. Ty możesz robić to według uznania.


7. Owoce.
      - omlet
      - naleśniki
      - sałatka owocowa
      - same (np. do pracy na szybko)
      - koktajle
      - z płatkami owsianymi
      - kompot

8. Musztarda.
 Nie każdy ją lubi, ja jednak ostatnio pokochałam.
       - panierka (jest powyżej)
       - na kanapkę
       - do sałatki
       - sos: jogurt grecki/naturalny (zamiast majonezu), pomidor (daję środek, kroję bardzo drobno- zamiast ketchupu), musztarda, moje ulubione przyprawy, które już znasz

9. Jogurt naturalny/grecki.
        -  do płatków owsianych
        - sam (np. w pracy)
        - z owocami
        - koktajl
        - do zup, sosów, sałatek
        - sos jogurtowy: jogurt grecki, ogórek zielony, czosnek, mięta, sok z cytryny

10. Ciemne pieczywo.
        - kanapki
        - do omletów, jajecznicy
        - grzanki (o których wspominałam)
        - do zup, sałatek (na "przegryzkę")

11. Cukinia.
         - placki z cukinii:
                  cukinia (200g)
                  2 łyżki mąki
                  jajko
                  1/2 cebuli
                  sól
                  Trzesz na grubych oczkach  obraną cukinię bez środka i cebulę. Dodajesz jajko, mąkę, sól i dobrze mieszasz. Smażysz na oleju. Gdy będą gotowe odsącz tłuszcz pozostawiając placki na ręczniku papierowym. Podawaj z sosem jogurtowym. (Tym razem wyszło mi 5 sztuk z tych proporcji).
          - frytki:
                  cukinia
                  jajko
                  bułka tarta
Tniesz obraną cukinię, bez środków, na paski (około 5 cm długości i 1 cm szerokości). Jeśli chcesz to doprawiasz i panierujesz w jajku i bułce. Wykładasz na papier, na blaszkę i wsadzasz do piekarnika 220 stopni góra, dół. Musisz sprawdzać kiedy cukinia będzie miękka- powinny się piec około 15 minut. Również możesz jeść z sosem jogurtowym.
          - w cieście naleśnikowym
                  cukinia (najlepiej młoda)
                  mąka
                  mleko
                  jajko
Kroisz obraną cukinię na plastry (dość cienkie). Jeśli cukinia jest  młoda nie przejmujesz się środkiem i wychodzą pełne krążki, jeśli dojrzalsza wycinasz środek i masz "z dziurką". Przygotowujesz ciasto naleśnikowe: typowo podałam mąkę, mleko i jajko. Maczasz plastry cukinii w cieśnie i wrzucasz na patelnię, na olej. Zwróć uwagę by ich nie przypalić, a żeby cukinia nie była surowa i była miękka. Gotowe, jak powyżej możesz odsączyć tłuszcz w papierze i podawać z sosem jogurtowym. (Te na zdjęciu zrobione z niecałego 200g cukinii).
           - leczo


To są moje propozycje na wiele opcji z jednego składnika. Dzięki temu jedzenie nie jest nudne, za to jest tanie, zdrowe, łatwe w wykonaniu i szybkie. Tak jak wspominałam przyprawy już są w Twojej kwestii czy czosnek i musztarda. Ja lubię, więc dodaję.
Staram się, by w kuchni nic się nie marnowało. Jeśli mama kupi całe opakowanie pieczarek robię z nimi naprawdę cuda jak widzicie i wykorzystuję do spodu.

Mam jeszcze jeden apel do Ciebie i do Twojego"zdrowszego życia": SZUKAJ FIT ROZWIĄZAŃ.


śmietanę zastąp jogurtem greckim czy naturalnym
tłuszcz na patelni wyeliminujesz poprzez gotowanie potraw lub smażenie ich na patelni grillowej (kupisz już od 60 zł!)
zamiast z panierką jedz bez
"jasne" pieczywo zamień na ciemne
ciężkostrawne i smażone potrawy zastąp np zupami
zamiast ziemniaków zajadaj ryż czy cukinię
        

Przydatny post? Jakie masz "niezbędniki" w swojej kuchni z których robisz wszystko?



Amatorka



26 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawe i smaczne przepisy :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;) Również pozdrawiam ;)

      Usuń
  2. płatki owsiane są zawsze niezawodne, pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze niedawno nie mogłam sobie wyobrazić jak można je jeść- a tak naprawdę nigdy ich nie próbowałam haha ;)
      Również pozdrawiam ;)

      Usuń
  3. A very interesting post !!!
    We'll be in touch!!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajne i smakowite zestawienie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Większości składników zawsze mam w kuchni :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawy artykuł:) Mam te składniki w kuchni, tylko warzywa bywają inne:) A płatki owsiane są niezawodne:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, że dużo rzeczy to kwestia gustu ;) Pozdrawiam ;)

      Usuń
  7. Bardzo przydatne przepisy :) ! uwielbiam smażoną cukinie, ale w cieście naleśnikowym jeszcze nie robiłam. Wypróbuję przy najbliższej okazji ;))

    http://wazkowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam cukinię :) Kiedyś tak bardzo za nią nie przepadałam ale teraz zjem w każdej postaci !

    OdpowiedzUsuń
  9. Też często na szybko robię coś z tego, co akurat mam pod ręką. I najczęściej są to sałatki. Proste, szybkie i zdrowe. Wystarczy wrzucić, doprawić i wymieszać.
    Bardzo fajne przepisy zamieściłaś. Na pewno do nich wrócę.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. placuszki cukiniowe <3 u mnie koniecznie z fetą!
    a bez płatków owsianych nie wyobrażam sobie śniadania

    OdpowiedzUsuń
  11. Ale świetne przepisy. Post zapisuję w Tel jako załącznik i często będę tutaj wracać 😊

    OdpowiedzUsuń
  12. Zawsze muszę mieć jajka i płatki owsiane ;) Zwykle w awaryjnych sytuacjach stawiam na jakieś placki czy racuszki z tym co znajdę w lodówce ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Odpowiedzi
    1. Haha tez tak mam, jak patrzę na takie wpisy ;)

      Usuń

Dziękuję za każde miłe słowo, chętnie przyjmuję też krytykę. Staram się odpowiadać na każdy komentarz jak i odwiedzam witrynę jego Autora. :)
Jeśli chcesz bym poruszyła jakiś konkretny temat napisz w komentarzu, a na pewno to rozważę. :)