piątek, 2 grudnia 2016

11 sposóbów na miłe (świąteczne) sprzątanie



Obiecałam sobie nie pisać żadnego postu związanego ze świętami, bo jest ich ogrom. Ten jednak będzie specjalny, wyjątkowy, krótko mówiąc inny niż inne. Wszyscy piszą o adwencie, o zbliżających się świętach i przygotowaniach do nich- tutaj głównie pojawiają się potrawy. Mi jednak na myśl o świętach przychodzi zupełnie co innego do głowy- porządki. Nie są to byle jakie porządki, bo takie od podstaw. Spędzają Ci sen z powiek, niekiedy Cię przerażają, a co na pewno- wywołują złe emocje. Na "dzień dobry" Ci się nie chce, nie masz zapału do pracy, a przecież tyle jej przed Tobą. Nie mówię tu oczywiście o czyścioszkach, którzy codziennie sprzątają tak, jak inni od święta. Wracając jeszcze- ten post jest inny od tych świątecznych głównie dlatego, że treści jakie będzie zawierał mogą Ci pomagać przez cały rok, a nie tylko na święta. Podsumowując ten wstęp,ten post będzie wypunktowaniem tego, jak powinieneś postępować by sprzątało Ci się miło, przyjemnie, a przede wszystkim byś znalazł na to siłę.





Na początek taka dodatkowa motywacja. Poszperałam tu i tam i przygotowałam tabelkę przedstawiającą ile kalorii możemy spalić wykonując daną czynność. Dla porównania umieściłam też różne ćwiczenia. Przyznaj, że wygląda to naprawdę fajnie i zachęcająco.



Teraz konkrety- jak się za to zabrać?

1. Nastawienie.

Na pewno nie możesz zadręczać się myślami jak to okropnie Ci się nie chce. Musisz uwierzyć w siebie. Sprzątanie jest jak trening- co potwierdzę tutaj jeszcze kilka razy. Ciężko się za nie zabrać, gdy będziesz w trakcie- powoli będziesz się do niego przekonywał, a gdy skończysz będzie rozpierała Cię duma.


2. Cel.
Wiadomo, najprościej powiedzieć, że sprzątasz dla siebie i to tu mieszkasz itd. Ale dobrze wiemy, że to nie działa. Tym razem cel jest prosty i oczywisty-
święta. Wyobraź sobie, że od porządku w Twoim domu zależą całe święta. Jeśli nie posprzątasz, zwyczajnie się nie odbędą!
Jeśli sięgniesz po ten post w ciągu roku
zaproś mamę na obiad, koleżankę z pracy na kawę. Najlepiej, gdyby oni sami zadzwonili do Ciebie, że wpadną za godzinkę. Chata na błysk w momencie.

3. Sprzęt.
Jak widzisz na zdjęciu wprowadzającym moja miotełka jest czyściutka i leży sobie w spokoju. Bo mam jeszcze trochę czasu. Ale uwierz mi, pójdzie w ruch. Obok niej na półce leżą nowiutkie, pachnące ściereczki- nie mam niestety różowych, skończyłam na żółtych. Ogólnie piszę Ci teraz to wszystko, by Ci pokazać, że nawet podświadomie lepiej sprząta Ci się ładnymi, nowymi akcesoriami w Twoim ulubionym kolorze, niż starą, tracącą swój kolor szmatką. Spraw sobie więc miotełki, ściereczki co tylko chcesz. I oczywiście środki czystości. Przygotuj to wszystko. Ja osobiście nie zabieram się za sprzątanie, gdy nie mam w pokoju wszystkiego co pozwoli mi go doprowadzić do czystości. Idę uzbrojona w szmatkę, jakiś środek na kurz, płyn do mycia okien, papier, worki na śmieci czy nawet od razu w pakiecie odkurzacz.

4. Pomoc rodziny.
Skoro święta to rodzinny czas, przygotowania do nich również. Robimy
razem ozdoby, potrawy, o których można czytać na co drugim blogu. A co ze sprzątaniem? Nikt nie każe od razu Twojemu mężowi latać z różową miotełką, a 3-letniemu dziecku układać ubrania. Zupełnie inaczej to brzmi, gdy powiesz mężowi, by wytrzepał dywany. Męska praca, do tego na powietrzu. Nie wspomnę o tym, że ogród również musi się prezentować i to on może się tym zająć. Grabienie liści, a tuż przed świętami przystrajanie ogrodowej choinki czy balkonu to praca typowo dla niego. Co do dzieci wszystko dociera do nich najlepiej jako zabawa. Zdaję sobie sprawę, że jest tu dużo Mam, które pewnie myślą sobie "nie ucz ojca dzieci robić" i rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Moim zdaniem można zainteresować dziecko sprzątaniem choćby poprzez wrzucanie zabawek do pudła przeznaczonego na nie. Kto więcej razy trafi ten wygrywa.

5. Posprzątaj to co lubisz.
Oczywiście na święta sprzątamy wszystko. Zacznij jednak od
motywujących Cię rzeczy. Jeśli lubisz muzykę- poukładaj najpierw swoje płyty, jeśli książki- poukładaj i poprzecieraj książki. Jeśli najbardziej lubisz swój pokój to zacznij od niego, a skończ na znienawidzonej przez wszystkich łazience. Pamiętaj też, by przed takimi uroczystościami jak święta sprzątać od najmniej używanego pokoju lub pokoju w którym nie przebywa Twoje dziecko i tam nie nabrudzi, do przykładowo salonu, w którym spędzacie cały czas. Bez sensu sprzątać coś dwa razy.

6. Dobre zorganizowanie.
Sprzęt swoją drogą, ale dobrym i motywującym myślę rozwiązaniem są wszelkiego rodzaju
pudełka i koszyczki. Jeśli nie przyda Ci się to na święta, możesz wykorzystać to "na szybko", gdy za chwilę będą goście. Takie paczuszki można podpisać, postawić nawet na podłodze lub na otwartej półce, bez drzwiczek do zamknięcia.

7. Małe kroki.
Najbardziej cieszą i motywują
pierwsze efekty. Zacznij więc od posprzątania jednej półki, od pościelenia łóżka, od posprzątania rzeczy z podłogi, z biurka. Widząc to będziesz wiedział do czego dążysz.

8. Czas podczas sprzątania.
Nikt nie powiedział, że musi to być monotonne i nudne. Możesz słuchać
audiobooków, rozmyślać na różne tematy- niektórzy tak lubią- lub oglądać telewizję czy youtube o ile masz oczywiście możliwość. Ja najbardziej polecam muzykę. Iii ta dam! Przygotowałam dla Ciebie "Wymiatającą top listę". Znajduje się na niej 20 pozycji. Zebrałam dla Ciebie przeróżne gatunki. Osobiście lubię wszystkie te kawałki, jednak Ty możesz sobie wybrać co tylko zechcesz. Dodam, że żaden wykonawca/zespół nie powtarza się co nie oznacza, że inne jego piosenki nie nadają się do takich prac- wręcz przeciwnie. Ja wybrałam swoje ulubione piosenki. Swoją drogą ich łączny czas trwa około 1-1,5 godziny, więc myślę, że tak optymalnie.


  • ♥ My chemical romance - "Teenagers"
  • ♥ Maroon 5 - "One more night"
  • ♥ Pink - "Just like a pill"
  • ♥ Michael Jackson - "Smooth Criminal"
  • ♥ Sia - "You're never fully dressed without a smile"
  • ♥ Eminem - "Not afraid"
  • ♥ Zeus - "Będziemy dziećmi"
  • ♥ Mrozu ft. Tomson - "Jak nie my to kto"
  • ♥ Mark Ronson ft. Bruno Mars - "Uptown funk"
  • ♥ Tylor Swift - "Shake it off"
  • ♥ AronChupa - "I'm an Albatroaz"
  • ♥ Katy Perry - "Roar"
  • ♥ Amy McDonalds - "Slow it down"
  • ♥ Acid Drinkers - "Blues Beatdown"
  • ♥ Guns N' Roses - "Paradise city"
  • ♥ Burak Yeter ft.Danelle Sandoval - "Tuesday"
  • ♥ Martin Garrix & Bebe Rexha - "In the name of love"
  • ♥ Robin Thicke ft. T.I., Phrarrel - "Blurred lines"
  • ♥ Beyonce - "Single ladies"
  • ♥ Mesajah ft. Kamil Bednarek - "Szukając szczęścia"
9. Nagroda za efekty.
Z racji, że sprzątasz na święta pomyśl sobie, że nie zawiesisz ozdób dopóki nie posprzątasz. Wyobraź sobie za to efekt końcowy... Oczywiście porządki są męczące, a więc sam lub z kimś urządź sobie wieczorek przy dobrym filmie i winie. Będziesz siedzieć w wygodnej sofie, w lśniącym salonie i podziwiać swoją pracę. Zawsze możesz sobie też coś zafundować. Wybierz się potem do spa czy na basen.

10. Pochwal się porządkami.
Zrób zdjęcie
choinki łapiąc przy okazji pół salonu i wrzuć na instragrama, facebooka. Zaproś mamę czy koleżankę/ kolegę na kawę. Spytaj w pracy "na jakim etapie są z porządkami" gdy sam uporasz się z nimi wcześniej.

11. Polub czystość.
To wskazówka na przyszłość. Nie daj się naczyniom uzbierać, a kurzowi zgromadzić.
Pomyśl sobie ile pracy miałeś przez te ostatnie dni i że może Cię to spotkać znów, chociażby na Wielkanoc (mowa oczywiście o konkretnych porządkach).


A Ty jaki masz "sposób na sprzątanie"? Zostajesz z tym sam czy robisz to wspólnie z domownikami? A może dorzucisz coś do mojej "Wymiatającej top listy"?

27 komentarzy:

  1. Uwielbiam od dzieciaka świąteczne porządki. Moim najlepszym motywatorem jest kupienie produktów do sprzątania w świątecznym klimacie. Pachnące chusteczki do mebli, płyny itd. Do tego olejek mandarynkowo-cynamonowy w kominku i mogę wycierać nawet sufit :D Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dokładnie :D Przy świętach akurat dużą rolę odgrywają zapachy :)

      Usuń
  2. Ja na szczęście nie mam problemu ze sprzątaniem, przychodzi mi to z łatwością bo lubię porządek ;)


    Kinga Dobrowolska – blog
    Zapraszam serdecznie ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej tak, ale nie każdy tak ma :D

      Usuń
  3. Świetne sposoby na sprzątanie kochana :) Muzyka mi zawsze pomaga :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;) Ja z muzyką zawsze i wszędzie :D

      Usuń
  4. Szorowanie podłogi jako cardio! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. O tak sprzęt to zdecydowanie motor napędowy do sprzątania! U mnie jeszcze dochodzą detergenty. Uwielbiam testować nowości i sprzątać nowymi nabytkami.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Detergenty odgrywają dużą rolę- czasami mogą nam skrócić prace ;)
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
  6. Super, pomysłowy sposób. Coś dla mnie. Ja osobiście nie cierpię sprzątać :(
    Pozdrawiam Niecoinna

    OdpowiedzUsuń
  7. Grudzień to dla mnie bardzo intensywny miesiąc i wszystko staram się mieć zaplanowane bardzo dokładnie - począwszy od porządków, a skończywszy na menu czy prezentach. Bardzo ciekawy a przede wszystkim przydatny post - pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie i również pozdrawiam ;) Życzę wytrwałości w wypełnianiu tych dokładnych planów :D

      Usuń
  8. Oj porzadki czas zacząć! No ja to za tym nie przepadam i odkładam na później ale potem nadrabiam ekspresowo :D może w tym roku zacznę wcześniej co za tym idzie spokojniej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej wszystko rozdzielić w czasie- na pewno wyjdą Ci dokładniejsze te porządki ;)

      Usuń
  9. Ach, przydałoby się zabrać :D Świetny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;) I życzę jak najwięcej samozaparcia i wytrwałości ;)

      Usuń
  10. Hihi, a ja lubię czystość, ale sprzątania nadal nie:D Sprzątam sama i jak już wszystko jest zrobione, to rzeczywiście jestem bardzo zadowolona i od razu mi się poprawia humor.
    Pozdrowienia!:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również pozdrawiam i życzę powodzenia ;)

      Usuń
  11. Twoje rady są świetna, playlista w 70 % trafia w mój gust muzyczny. W piątek robię sobie dzień porządkowy :) Pozdrawiam testaworld.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 70% to całkiem sporo ;) Życzę powodzenia w porządkach :D

      Usuń
  12. nice post and great blog,
    kisses :)

    http://itsmetijana.blogspot.rs/

    OdpowiedzUsuń
  13. oj tak, ja ostatnio myłam zęby i sobie robiłam przysiady :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetny post bardzo przydatny pomimo iż czytam go po fakcie bo po świętach :D ale ja zawsze rozkładam sobie to na kilka dni i zawsze sprzątam z mamą. Razem idzie nam dużo lepiej i jest raźniej :)
    Szczęśliwego nowego roku życzę i zapraszam do siebie :* http://dominatt.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Specjalnie "świąteczne" umieściłam w nawiasach, bo przecież sprzątamy nie tylko od święta, a post jest uniwersalny. Czasem po świętach więcej roboty niż przed ;)
      Dziękuję ślicznie, a życzenia ode mnie dla każdego z Was znajdziecie tutaj: http://amator-kwasnych-jablek.blogspot.com/2017/01/od-serca-od-amatorki.html ;)

      Usuń

Dziękuję za każde miłe słowo, chętnie przyjmuję też krytykę. Staram się odpowiadać na każdy komentarz jak i odwiedzam witrynę jego Autora. :)
Jeśli chcesz bym poruszyła jakiś konkretny temat napisz w komentarzu, a na pewno to rozważę. :)