wtorek, 13 grudnia 2016

Nie miej czasu nie mieć czasu - 4 sposoby na dobrą organizację


"Nie mam czasu" to chyba najczęściej powtarzany tekst przez wszystkich. Ilu ludzi jest takich co mają czas na wszystko i nie narzekają na jego brak? Prawda jest taka, że każdy ma tyle samo czasu do wykorzystania. Nikt z Twoich znajomych nie ma 25-godzinnej doby albo 100-minutowej godziny. A jednak są ludzie, którzy ten czas mają, podczas gdy Ty mówisz, że go nie masz. To jak to w końcu jest? Mamy ten czas czy nie?

Masz czas! Każdego dnia dostajesz 24 godziny - 1440 minuty - 86400 sekundy. Jak wszyscy. Jednak jedne czynności zajmują Ci go więcej, inne mniej. Wydaje Ci się, że jedne trwają wieczność, a inne chwileczkę- a tak naprawdę tyle samo.
Może i masz czas, ale nie masz nad nim kontroli. To ona pozwala Ci być "panem swojego czasu". 

Pokażę Ci, jak znaleźć ten zagubiony czas, w 4 podpunktach. Czyli co powinieneś zrobić, by wszystko kontrolować

1. Niepokój => podekscytowanie

Jeśli stwierdzasz, że nie masz czasu zaczynasz zwyczajnie panikować. Stresuje Cię to. Przez to ten czas, który masz jeszcze się skraca. Tracisz go na samo rozmyślanie, jednak też optycznie wydaje Ci się, że masz go mało. 
Na przykład dostajesz zaproszenie na dwie imprezy jednego wieczoru. I co? Automatycznie myślisz "O Boże, jak ja to ogarnę". Wywołuje to u Ciebie złe, negatywne emocje i się stresujesz. Zamień to w podekscytowanie i powiedz sobie "Ale mam dużo wspaniałych przyjaciół, skoro mam tyle zaproszeń". 
Innym przykładem może być wstawanie do dziecka w nocy, czy zmienianie dzieciom pieluch. Nie dołuj się pięćsetną zmianą pieluszki, tylko pomyśl jakie to szczęście mieć zdrowe dzieci.

2. Listy zadań.

Ile ich już zdążyłeś zrobić do tej pory? Jedna na to, druga na tamto.. tu dzieci, tam praca, a gdzie indziej prasowanie. Listy zadań to świetna sprawa. Jednak zrób je dwie.
          1 lista - od razu informuję, że może być zawarta w kalendarzu (temat na czasie i nawet masa Blogerów proponuje wspaniałe książeczki), albo na jakiś karteczkach na lodówkę itp. 
Zapisz na niej rzeczy, które musisz wykonać dziś (czy jutro). Taki konkretny mus. Odwozisz dzieci do szkoły, idziesz do pracy, odbierasz pocztę, robisz zakupy itp. 
          2 lista - jeśli wybrałeś formę kalendarza wyląduj na stronie "notatki". Tym razem zapisujesz sprawy na daleką przyszłość. Mogą to być studia, remont. Najlepszym przykładem jednak chyba jest uczęszczanie do szkoły. Są zadania z dnia na dzień- chociażby z matematyki- ale i dostajesz czas dwóch tygodni na przeczytanie lektury. Zadania są na dziś/jutro, a lektura trafia właśnie na tą 2 listę. 

3. Skracanie.

Fajnie jest mieć listę, jednak nie zawsze uda Ci się z niej wszystko zrealizować. Niektóre rzeczy okazują się nawet nie zbyt potrzebne lub może zrobić je ktoś inny. Mam dla Ciebie propozycję-
Metoda 4D (wg Julie Morgenstern): 
          - Delete (usuń)
Czasami zdajemy sobie sprawę, że coś jednak nie jest takie potrzebne. Może okazać się, że zrobił to ktoś za nas. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości zwyczajnie usuń tą rzecz.
         - Delay (opóźnij)
O ile niektóre rzeczy nie mogą poczekać, o tyle remontu nie musisz zacząć 1 maja, jeśli wtedy wybrałabyś się na majówkę ze znajomymi.
          - Diminish (zredukuj)
Jeśli masz natłok spraw zawsze możesz skrócić czas wykonywania danej czynności. Na zakupy spożywcze jedź do mniejszego sklepu, gdzie kupisz tylko to co potrzebujesz i nie będzie kolejek. 
          - Delegate (deleguj)
W swój plan oczywiście od razu możesz wprowadzić kogoś innego. Rozplanować kto kiedy odbiera dzieci z przedszkola albo kto robi zakupy. I właśnie o to tutaj chodzi. Codziennie Twoja mama nie będzie mogła się tym zająć, ale jeśli planując dzień zobaczysz, że brakuje Ci jednak tego czasu na to, możesz zwyczajnie poprosić kogoś o przysługę.
Priorytety odgrywają w tym wszystkim ważną rolę. Nigdy nie jest tak, by dwie imprezy były dla Ciebie tak samo ważne, bo są na nich różni ludzie i darzysz ich różnymi uczuciami. Czasami będziesz musiał wybrać między spędzeniem czasu z przyjaciółką, a dziećmi (które zostałyby wtedy z nianią).  Albo tak jak w moim przypadku, czy spędzić Sylwestra z TVN czy z TVP 2. ;)

4. Zaplanuj przyjemności.

Odpoczynek jest bardzo ważny. Wysypianie się ma wpływ na cały Twój dzień. To również zaplanuj. Jeśli zaplanujesz sobie skrupulatnie cały dzień, po kilku dniach zwyczajnie się zbuntujesz i ominiesz coś, by odpocząć. Gdy za to w Twoim planie będą luki nie będziesz czuć mobilizacji. Ustal więc sobie 60 minut wieczorem na czytanie książki, a 30 minut na przeglądanie poczty czy portali społecznościowych. 
Przede wszystkim musisz lubić to co robisz. Jeśli czegoś nie lubisz zrezygnuj z tego lub postaraj się polubić. Wszystko może sprawiać Ci przyjemność.


Wszystkie te propozycje są dla ludzi naprawdę zajętych. Mających swoje rodziny, studia, pracę itd. A co jeśli nie masz, aż tylu obowiązków? Twoje dni są do siebie podobne, a przez to posprzątanie pokoju zajmuje Ci 3 godziny, kiedy to mając napięty grafik zrobiłbyś to w 30 minut? Tak samo tyczy się to wszelkich postanowień: chodzenia na siłownię, basen czy ćwiczenia w domu (co wraz z Nowym Rokiem na pewno się pojawi). 
Zrób tak, by mieć co robić. Również pomoże Ci w tym planowanie i listy. Zrobisz wtedy dużo więcej, nie będziesz się nudzić, a zmobilizuje Cię lista zadań. Najczęściej "nie mam czasu" mówią Ci, co mają go naprawdę dużo.

Zebrałam kilka cytatów opisujących czas. W taki sposób zawsze łatwiej zrozumieć temat. Niektóre z nich idealnie opisują poruszone przeze mnie kwestie, niektóre trochę odbiegają od tematu.



Z naprawdę wielkich, posiadamy tylko jednego wroga- czas.
Joseph Conrad

Dużo ludzi nie wie co robić z czasem. Czas nie ma z ludźmi takiego problemu.
Magdalena Samozwaniec

Bóg wie, co robi. Nie myli się w przydzielaniu ludziom czasu. Każdemu daje czas na zrobienie tego, co chce, by zrobił.
Michel Quoist

Wszystko jest możliwe. Niemożliwe wymaga więcej czasu,
Dan Brown

Zagadnienia "brak czasu" nie rozwiąże się przez pośpiech, lecz przez spokój.
Stefan Wyszyński

Strata czasu jest, podobnie do śmierci, nieodwracalna.
Piotr I

Bez muzyki, która go ozdabia, czas jest tylko nudną produkcją terminów i dat, za które trzeba płacić rachunki.
Frank Zappa

Smutek rodzi się zawsze z czasu, który upływa, a nie zostawia owocu.
Antoine de Saint-Exupery

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie jak go wskrzesić.
Albert Einstein

Nie szczędź czasu, żeby być szczęśliwym.
Phil Bosmans



Póki co za pewne kombinujesz jak do swojego planu "dorzucić" święta. Pomocny może okazać się post o porządkach. Jednak bardziej przełomowym wydarzeniem jest Nowy Rok. KAŻDY wtedy rozpisuje sobie plany i obowiązki jakie nada sobie na ten okres. Skorzystaj więc z moich podpowiedzi. Może sam "Nowy Rok" nie jest jakimś szczególnym wydarzeniem, ale i tak uważam, że to idealny czas na przemyślenia i plany. Zwłaszcza sprzyjają temu długie wieczory.

A gdybyś tak w 2017 roku narzekał na brak czasu to przypomnę Ci, że masz do wykorzystania:
365 dni
8760 godzin
525600 minut
31536000 sekund

Nie zmarnuj tych liczb!


A Ty należysz do osób zabieganych, czy masz na wszystko czas? Robisz jakiś konkretny plan, listę czy przychodzi Ci to łatwo?

Amatorka


<a href="https://www.bloglovin.com/blog/18354427/?claim=m9gayncfya5">Follow my blog with Bloglovin</a>

6 komentarzy:

  1. Ja to jestem ostatnio tak zabiegana, że na wszystko mi czasu brakuje :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może Ci coś pomogłam :D Grunt to dobra organizacja ;)

      Usuń
  2. a propos dwóch list najskuteczniejszy jest podział na zadania
    - ważne i pilne
    - ważne i niepilne
    - nieważne i pilne
    - nieważne i niepilne

    # pierwsze robimy od ręki
    # drugie planujemy w perspektywie czasu, wyznaczając etapy (inaczej wspomniana lektura książki okaże się ważna i pilna :D)
    # trzecie delegujemy innym, na ile tylko to możliwe
    # czwarte wywalamy ze swojego kalendarza :)

    Pomaga mi to oczyścić się z chaosu "wszystko na już".

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde miłe słowo, chętnie przyjmuję też krytykę. Staram się odpowiadać na każdy komentarz jak i odwiedzam witrynę jego Autora. :)
Jeśli chcesz bym poruszyła jakiś konkretny temat napisz w komentarzu, a na pewno to rozważę. :)